לא מעט ממי שקורא את המילים הללו עכשיו יכול להיזכר, די בקלות, בימים שבהם לקנות וויד היה משימה לא הכי פשוטה בעולם. קצת כמו מהפכת הקפה שעם ישראל עבר, מלשתות נס של עלית לקפה מיובא מרחבי העולם המוגש בטמפרטורות מדויקות וברמת חמיצות נשלטת – גם החומר ההוא, שפעם הסתובב בשוק, הפך להיות מוצר איכות עם ז'רגון משלו, מרצ'נדייז וקהל יעד הולך וגדל. וכאשר השוק הופך להיות כל כך גדול ומאסיבי, מילים כמו מיתוג, עיצוב וחוויית לקוח מחלחלות אל מרכז הבמה.
שלושה תהליכים הזניקו את שוק הקנאביס בישראל משוק מנומנם ובלתי מקצועי לאימפריה בינלאומית עתירת ידע, שמייצרת הון למשקיעים בה. התהליכים הללו לא קרו בו בזמן או בהכרח האחד בזכות האחר, אבל נדמה שבפרק זמן קצר מאוד הקנאביס רכש לעצמו מקום קבוע בסדר היום הציבורי בישראל.
התהליך הראשון התחיל מעבר לים. עם התרחבות השימוש האישי במריחואנה, וגילוי היתרונות הרפואיים של הצמח, יותר ויותר מדינות החלו להסיר אותו מרשימת הסמים האסורים שלהן, או לפחות להתחיל בתהליך דה-קרימינליזציה של המשתמשים. מגוון הזנים ואיכות הצמחים שגודלו בהשבחה בוטנית קפדנית העניקו לקנאביס סגולות שונות, ולא היה אפשר עוד לטעון שמדובר בסם מסוכן. למעשה, אלמלא הלובי העיקש של חברות התרופות העולמיות כנגד הצמח, המחקר עליו ועל התועלות שבו היה מתקדם היום אפילו יותר.
המעבר ממכירה בקרן רחוב חשוכה על ידי טיפוסים מפוקפקים למכירה בחנויות מעוצבות בקפידה ועל ידי מומחים למריחואנה, פתח תחום חדש עבור המשתמשים והמגדלים, אבל גם עבור המעצבים. המודל האמסטרדמי, של מרתף חשוך ומלא עשן, נזנח, ובמקומו נולדו מודלים חדשים שנועדו לתת ללקוחות חוויה אחרת לחלוטין.
בארה"ב ובקנדה כבר ברור למגדלים ולמפיצים שפוטנציאל מיצוי הצמח קרוב לסיום, ושחיזוק ההשפעה שלו על ידי העלאת החומר הפעיל שבו אינו הפרמטר היחיד להצלחה בשוק התחרותי שנוצר. שם מנסים המעצבים לתרום לערכי המותג באמצעות עיצוב החנויות, ולהעניק למוצר לגיטימציה מוחלטת. האלמנט הראשון שבולט כאשר נכנסים לחנויות האלה הוא התאורה. באופן גורף למדי, המעצבים החליטו להוציא את המריחואנה מן החושך אל האור. החנויות מוארות באורות חמים, ומוצרי הדגל של החברה זוכים לתשומת לב מיוחדת.
הריהוט בחנויות מתבסס על הרבה עץ טבעי, ומשולבים בהן צמחים רבים. הכוונה היא לחזק את המעלות ה"טבעיות" של המוצר, להעניק לו מעמד של מוצר לגיטימי ו"נקי", להשאיר את החלל מרווח ככל האפשר ולחבר בצורה המיטבית בין בוטניקה לטכנולוגיה. האלמנטים הללו נשמרים באופן כמעט גורף בכל החנויות, ולצידם אלמנטים אחרים מייצרים את הבידול בין מותג למותג.
Grass Roots בסן פרנסיסקו הלכו על עיצוב שמזכיר בר. הבר עצמו הוא למעשה חלון תצוגה, ומאחוריו נמצאים המוכרים שישמחו לתת לכם את המנה המבוקשת. Silver Peak בקולורדו בחרו עיצוב שנע בין בית מרקחת למוזיאון, עם המון ארונות ראווה מוארים על קירות החנות ושולחנות תצוגה גדולים במרכזה. Dispensary 33 באילינוי בחרו בקווים נקיים במיוחד ובמינימליזם קיצוני, ואת האימפקט השיגו בעזרת איורים בוטניים של הצמח על קירות החנות. מודלים אחרים בעיצוב חנויות כאלה מדגישים את יכולות הגידול והטכנולוגיה שלו ולוקחים את הלקוח למסע פסיכדלי קצר, או נראים כמו בית מרקחת וינטג' שהתעורר לחיים חדשים. המסר הוא אחד - בהיעדר כמעט מוחלט של תחרות ממשית על המוצר, העיצוב הוא כלי מרכזי ביצירת בידול ובבניית מותג.